Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

 

بزرگ نمایی صفحات سایت

جهت مشاهده بهتر متون و تصاویر پرتال میتوانید در تمامی مرورگرها با فشردن کلید های ترکیبی ctr و علامت + صفحه مورد نظر را زوم کنید. همچنین با فشاردن دکمه های ctrl و علامت - حالت زوم را به عقب برگردانید.

 همچنین در صورتی که از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید می توانید از منوی بالا سمت راست گزینه ی zoom+ را انتخاب کنید.

پشتیبانی افراد کم توان پرتال شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی

صفحه خوان فارسی

نرم افزار NonVisual Desktop Access یا بطور مختصر NVDA یک صفحه خوان همانند Jaws است که به کاربران اجازه میدهد تا به صورت گویا از کامپیوتر خود استفاده کنند.

اما این نرم افزار نسبت به Jaws دارای مزایای قابل توجهیست که در ادامه به مهمترين آنها خواهيم پرداخت.

۱- رایگان بودن آن:

شما برای استفاده از NVDA لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید و اين نرم افزار بدون استفاده از هيچ کِرَکي بعد از نصب بطور دائم بر روي کامپيوتر شما فعال خواهد بود.

این در حالیست که استفاده از Jaws رایگان نبوده و کاربران باید Jaws را از شرکت تولیدکنندۀ آن خريداري نمايند.

۲- تک نسخه ای بودن NVDA:

اگر شما از کاربران Jaws بوده اید حتماً از این نکته آگاهید که Jaws برای ویندوزهاي ۳۲bit و ۶۴bit دو نسخۀ جداگانه دارد و براي هرکدام از اين ويندوزها بايد نسخۀ مربوط به همان ويندوز استفاده شود.

با توجه به کمیاب بودن کِرَک برای Jaws ۶۴bit بسیاری از کاربران ایراني مجبور بودند از ويندوز ۳۲bit استفاده کنند و از مزاياي ويندوز ۶۴bit كه همانا سرعت بيشتر و كارايي بهتر است چشم بپوشند.

اما NVDA این مشکل شما را بخوبی حل میکند. نرم افزار NVDA تنها یک نسخه دارد و همان تک نسخه را میتوان براي هردو نوع ويندوز بکار برد.

۳- پشتیبانی کامل از زبان فارسی:

شما با داشتن نرم افزار NVDA براحتی قادر به تایپ و خواندن متون فارسی هستید و بدون اینکه از نرم افزارهاي اضافي مانند: پارسآوا، ماهور، پکجاز و غيره استفاده کنيد فقط کافيست وارد محيط نرم افزار NVDA شويد و از منوي مربوطه زبان فارسي را انتخاب نماييد.

شما حتی می توانید زبان محیط خود NVDA را به فارسی تغيير دهيد تا پيامهاي سيستم و تنظيمات آن به فارسي نمايش داده شود.

این در حالیست که Jaws به تنهایی قادر به پشتیباني از زبان فارسي نيست و شما بايد همان نرم افزارهاي کمکي که در بالا نام برده شد را نيز بر روي کامپيوتر خود نسب نماييد كه اين كار به نوبۀ خود باعث تحميل فعاليت بيشتر به كامپيوتر و كندتر شدن عملكرد سيستم ميشود.

۴- پشتیبانی از دستگاههای برجسته نگار بدون نصب درایور:

NVDA به تنهایی از اکثر دستگاههای برجسته نگار بدون نصب هیچگونه درایور يا فايل راه انداز پشتيباني ميکند و فقط کافيست مدل دستگاه در منوي مربوطه انتخاب شود.

در صورتی که Jaws برای ارتباط با دستگاه برجسته نگار نیاز به فایل راه انداز دارد.

۵- کم حجم بودن NVDA:

نرم افزار NVDA قبل از نصب حدود ۱۷mb و پس از نصب حدود ۵۰mb فضا اشغال میکند.

این در حالیست که حجم نرم افزار "Jaws" پیش از نصب نیز بیش از ۱۰۰mb ميباشد.

۶- Open-Source یا کد منبع باز داشتن NVDA:

نرم افزارهای (Open source) یا با کد منبع باز که گاه به آنها نرم افزارهای متن باز نیز گفته می شود ، نرم افزارهايي ميباشند که علاوه بر انتشار خود آنها کدهاي برنامه نويسيشان نيز در اختيار عموم قرار دارد و هر شخصي که با فن برنامه نويسي آشنا باشد ميتواند نرم افزار را طبق صلاحديد خود ويرايش كرده، اشكالات آن را برطرف و در صورت امكان قابليتهاي جديدي را به آن بيافزايد.

اینگونه نرم افزارها در مقایسه با نمونه های شرکتی پیشرفت سريعتري خواهند داشت زيرا تعداد برنامه نويساني که بر روي آنها کار ميکنند بسيار زيادند. حال آنکه تعداد برنامه نويسان نرم افزارهاي شركتي بسيار اندك بوده و تنها منحصر به مهندساني ميشود كه در همان شركت توليدكننده مشغول به كار هستند.

۷. برخورداری از آپدیت خودکار و رایگان در NVDA

گروه برنامه نویسان NVDA هر شش ماه یکبار یک نسخۀ رسمی از این برنامه را منتشر مي کنند. هنگامي که شما به اينترنت متصل مي شويد NVDA بطور خودکار وجود آپديت را چك مي كند و در صورتي كه آپديت جديدي موجود باشد بطور خودكار آپديت مي شود. با نصب NVDA شما مي توانيد همواره از آخرين نسخۀ ويندوز و برنامه هاي تحت ويندوز استفاده كنيد. حتي مي توانيد از از ابزارهاي لمسي تحت ويندوز براحتي استفاده كنيد.

۸. حالت لمسی Touch Modes

NVDA می تواند با فرمانهای لمسی بدونه استفاده از کیبورد هم کار کند و دستورات شما را اجرا کرده و صفحات ویندوز را بخواند. اگر از گوشيها يا تبلتهاي ويندوز دار استفاده مي کنيد يا مانيتور شما از انواع لمسي است مي توانيد از NVDA استفاده كنيد. البته نصب بودن ويندوز بر روي سيستم شما اجباري است. لذا بر روي تبلتها يا گوشيهايي كه سيستم عاملهاي اندرويد يا IOS دارند نمي توان NVDA نصب كرد.

۹. دارا بودن مستندات و فایلهای آموزشی فارسی:

صفحه خوان NVDA به همراه خود مستندات فارسی دارد که کاربران می توانند در صورت نیاز به آموختن اطلاعات بیشتر در مورد روش استفاده و کلیدهاي فرمان هر کجا به آن مراجعه کنند. همچنين وجود آموزشهاي صوتي و نوشتاري به زبان فارسي كه از سايت گروه برنامه نويسي ايسپيك فارسي http://www.eSpeak.ir قابل دانلود است، در آموختن سریع این نرم افزار کاربران را یاری خواهد کرد.

دانلود نرم افزار با حجم 21/7 مگابایت