Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

 

دستورالعمل بروز رسانی پرتال

 

هدف

هدف از این دستورالعمل ارائه روش و گردش کاری است که بروزرسانی محتویات و مستندات پرتال شرکت را به سادگی امکان پذیر و البته کاربردی و قابل اجرا نماید . به نحوی که ضمن رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن تلاش شود.

حوزه کاربرد

  • کلیه واحدهای ستادی  شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی که وظیفه ورود و بروزرسانی اطلاعات سایتها و زیر سایت ها را بر عهده دارند.

مسئول فرآیند حاضر

  • دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات مسئول تنظیم این فرآیند و به روزرسانی آن می باشد.

زمان اجرا

  • این فرآیند هر زمانی که یک واحد متولی درخواست ایجاد یک زیرسایت جدید داشته باشد و یا یک مسئول وب سایت بخواهد مطلبی به سایت و یا زیرسایت اینترنتی یا اینترانتی افزوده و یا آن را به روز رسانی کند اجرا می گردد.

خروجی فرآیند

  • خروجی این فرآیند وجود وب سایت دقیق و به روز است.

مسئولیتها

  • مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و کلیه واحدهائی است که مسئولیت بروز رسانی بخشهائی از سایت و یا زیرسایت را دارند.

نقش ها

  • نویسنده محتوا: فردی که مسئول ایجاد متحوا، ورود آن به سایت و یا سیستم مدیریت محتوا و به روز نگهداری آن می باشد.
  • مدیر محتوای وب سایت : مسئول انتشار و مدیریت محتوای آنلاین
  • تایید کننده محتوا : مسئول بررسی صحت و دقت محتوای ایجادشده توسط نویسنده، هماهنگی آن با اهداف سایت و اعلام تذکرات لازم به نویسنده جهت ویرایش آن.
  • تصویب کننده محتوا :معاونت و یا مدیریت محترم مربوط به محتوا
  • مالک محتوا : فرد یا مسئولیتی که مالک اطلاعات می باشد (غالبا خود نویسنده محتوا).

شرح روش

نکاتی که باید توسط رابطین پرتال رعایت شود ، به شرح زیر می باشد.)این آيتم ها براساس شاخص هاي SEO و نکات ارتقاء رتبه وب سایت در موتورهای جستجوی google ، yahoo، alexa گرد آوری شده است.(

 

 ۱. نکات درج فرآیندها:

فرآیند خود را در word با shape بکشید.

بعد از اتمام آن را با فرمت Html ذخیره کنید( از منو file گزینه save as را انتخاب در کادر save as type گزینه web page,filteredرا انتخاب نمایید.(

-  به مسیری که html خودر را save کرده اید رفته پوشه ای که به نام فایل wordتان ایجاد شده است را باز کنید.

عکس داخل آن را در سایتUpload  کنید.

به صفحه ای که می خواهید این عکس در آن دیده شود رفته و عکس را در آن صفحه درج کنید.

 

 ۲. عنوان (Title):

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزي است که مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه کنيد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.

هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید.

شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.

از کاما استفاده نکنید.

از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.

از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.

 

 ۳. ارتباط متقابل

موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.

-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي که در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.

-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.

 

 ۴. درج کلمات کلیدی سایت(key words)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثير دارد. کلمات کليدي را با کاما از يکديگر جدا کنيد. با اين روش در حداقل جا، امکان ترکيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.

-نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدي مي نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدي آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.

-کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.

-کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسيد

-حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.

-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.

عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

 

 ۵.  نکات درج پا صفحه

تلفن: (باکد وارد کنید )

 ایمیل (از دامنه waww.ir  باشد 

 

۶.  ارتباط بین صفحات

در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود(مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببريد).

از لینکهای داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنید که بازدید کننده سایت از دکمه های Backو Forward نرم افزارIEاستفاده نکند.

 

۷. نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از راههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهاي کاوش، غني کردن فايل هاي محتوا مي باشد.محتواهاي PDF که از فرمت های دیگر(مثل ورد، پاور پوینت و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

۱قبل از تبدیل فایل ورد به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل ورد اطمینان حاصل فرمایید.

۲از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.

۳متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

۴نام فایلهای PDF را با توجه به موضوع آن ها ترجیحا به زبان انگلیسی انتخاب نمایید.

   

۸. از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید

تگ  <h>این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading های cmsانتخاب نمایید.

از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.

کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

 قطع ارتباط نماینده

  • کلیه واحدهای شرکت موظفند به محض جابجائی ، قطع ارتباط کاری، مرخصی طولانی مدت و یا هر دلیلی که باعث عدم سرویس دهی توسط نمایندگان بروز رسانی سایت گردد ، مراتب را سریعاً و بصورت کتبی به دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات اطلاع دهند تا نسبت به مسدود نمودن سطوح دسترسی ایشان اقدام گردد.
  • در صورت عدم اطلاع از سوی واحد مربوطه مسئولیت کلیه عواقب و مشکلات پیش آمده بر عهده مدیر آن واحد خواهد بود.